Nejčastější poruchy automobilových startérů
Velmi častou závadou startéru je vadná volnoběžka „pastorek“ tato porucha zapříčiní protočení startéru na prázdno. Příčina je opotřebení válečků, které zajišťují protáčení pastorku pouze jedním směrem.
Další závadou je cvakání spínače „cívky“ toto cvakání je zapříčiněno opálenými kontakty ve víčku spínače. Přes tyto kontakty pří sepnutí procházejí velké proudy. Takto opotřebované kontakty lze vyměnit ale je potřeba rozlisovat víčko cívky ale častější postup je výměna celé cívky.
Vynechávání startéru je další běžná závada, toto vynechávání je způsobeno krátkými uhlíky, které nedosedají na kolektor. Podobná situace muže být způsobena když se startér zastaví v místě kde je vypálená lamela rotoru a následně pak uhlík nespojí elektrický obvod a startér se neroztočí.
Poklepáním na startér se rotor pootočí do polohy, kdy uhlík uzavře elektrický obvod a startér začne fungovat.
Upozornění: nedoporučujeme poklepávat ne startér, můžete způsobit daleko větší škody jako je poškození magnetů statoru, popraskání víka startéru atd…
Startér se točí pomalu nebo nemá výkon, příčinou této poruchy může být opotřebování pouzder startéru „kluzných ložisek“ kdy vznikne velká vůle mezi hřídelí rotoru a statorem jejichž důsledkem dochází ke křížení rotoru. Podobná závada muže být u startérů s planetovou převodovkou kde jsou také použita kluzná ložiska.
Při opravě „repasy“ celého startéru je nutno vyměnit celou řadu výše uvedených dílů proto zvažte, zda se oprava startéru vyplatí a není levnější koupit celý nový startér.
Vemte také v úvahu dobu, po kterou vozidlo nebudete používat, v případě výměny celého startéru je oprava otázkou několika minut a zvládne jí běžný mechanik. Opravu startéru doporučujeme svěřit servisu, který se specializuje na tyto opravy.
Příčiny poruch startérů dle ankety našich odběratelů „autoelekrikářů“